Het wachtsysteem
Bark EUROPA vaart 24 uur per dag, zeven dagen per week. Zeilhandelingen kunnen op elk moment nodig zijn en daarom werken we met een wachtsysteem. Deelnemen aan het zeilen en runnen van het schip is een groot deel van de ervaring aan boord. Het haalt je uit je comfortzone en brengt je in de wereld van het tall ship zeilen.
Het leven aan boord is eenvoudig, maar verandert continue. Zodra het wachtsysteem van start gaat vind je je snel in het ritme van het leven op zee. Je wordt verdeeld in drie wachten, de rode wacht, blauwe wacht en witte wacht, vernoemd naar de kleuren van de Nederlandse vlag. Tijdens de vier uur dat je op wacht staat zijn er verschillende taken die verdeeld zullen worden onder jou en je wachtgenoten. Zo zullen er altijd twee personen van de wacht aan het roer staan. Samen zorg je voor een constante koers. De vaste bemanning zal je uitleggen hoe je het schip moet sturen en waar je op moet letten.
Ook staan er ten alle tijden twee mensen op de uitkijk op het voordek. Telkens wanneer je iets interessant in het water ziet, zoals schepen, boeien, ijsbergen of dierenleven wordt dit aan de officier van de wacht medegedeeld. De rest van de wachtleden helpen mee aan dek. Tijdens de wacht is er ook tijd om de bemanning te helpen met het onderhoud van het schip. Hier leer je werken met traditionele materialen en methodes, zoals houtbewerking, astronavigatie, zeilmakers werk en traditioneel touw- en tuigwerk. Zo valt er elke dag wat nieuws te leren.
De voyage crew op wacht
De voyage crew wordt ingedeeld in een drie-wacht systeem met 4 uur op wacht en 8 uur van wacht en een splitsing in de wacht, de zogenaamde ‘platvoet’. Door het volgen van dit systeem vindt jouw wacht telkens op een ander moment van de dag plaats. Op die manier kun je de ene dag een prachtige zonsopgang zien terwijl je een andere dag op wacht staat tijdens de zonsondergang. De wachten hebben de namen van de kleuren van de Nederlandse vlag en volgen elkaar ook in die volgorde op. Een mogelijk wachtschema zou zijn:
00:00 | 04:00 | 08:00 | 12:00 | 14:00 | 16:00 | 18:00 | |
Day 1 | Red | White | Blue | Red | White | Blue | Red |
Day 2 | White | Blue | etc. |
Dit wachtsysteem houdt ook in dat je normale slaapritme wordt verstoord. Je wordt bijvoorbeeld om vier uur ’s nachts voor een wacht gewekt, terwijl een van je hutgenoten juist teruggaat naar bed. Dit betekent dat het wakker maken voor de wacht voorzichtig moet gebeuren. Het is aan jou om de persoonlijke voorkeur van het ontwaakritueel van je medetrainees te leren kennen. Niemand vindt het leuk om luidruchtig wakker gemaakt te worden. Probeer geduldig te zijn met degenen die gewekt moeten worden.
Het kan helpen om tijdens het wakker maken informatie door te geven, zoals hoe laat het is of wat voor weer het is zodat ze zich kunnen kleden voor de juiste omstandigheden aan dek. Ook kun je diegene extra motiveren wakker te worden met informatie zoals ‘we varen onder vol zeil’, ‘volle maan’, ‘pannenkoeken als ontbijt’ of ‘het is eindelijk gestopt met regenen!’. Wees vooral op tijd voor de wacht, want dan pas kan de vorige wacht naar bed.
De vaste bemanning op wacht
De vaste bemanning is verdeeld in twee wachten, genaamd bakboord en stuurboord. Afhankelijk van de kapitein, volgt de bemanning het wachtsysteem dat in vier ploegen van zes uur werkt (zes op – zes af) gedurende 24 uur of het Zweedse wachtsysteem. Deze Zweedse wachten werken afwisselend vier uur ‘s nachts (2000 – 0800) en zes uur overdag (0800 – 2000 uur).
.